Suomen Hypnoosiliiton koulutustarjonta
Suomen Hypnoosiliiton hyväksymä pitkä koulutus koostuu kolmesta puolivuotisjaksosta. Lisäksi jäsenille tarjotaan syys- ja kevätkoulutuspäivät. Hypnoosi- ja suggestiotyöskentelyyn liittyvät taustaoletukset ovat monipuolistuneet ja käyttömahdollisuudet laajentuneet. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä suggestioherkkiä, mutta kaikki voivat silti hyötyä hengitys- ja rentoutustekniikoiden, meditatiivisten elementtien, keskittymisen ja mielikuvittelun voimasta ja saada kosketuksen siihen, että meillä on alitajunnassa paljon käyttämättömiä voimavaroja. Enää ei ajatella, että hypnoosi tehdään kaikille samalla kaavalla, vaan valmennus- tai terapiaprosessissa etsitään yksilöllisiä tavoitteita ja myös yksilöllisiä reittejä päästä näihin tavoitteisiin. Se tapahtuu lisäämällä yksilön vahvuuksien voimaa ja vähentämällä esteiden tai haittojen vaikutusta, etsimällä luovia ratkaisuja ja oppimalla myös virheistä. ”Epäonnistumiset” tulevat uudella lailla kiinnostaviksi ja niistä voidaan iloita, koska niiden analysoiminen tuottaa usein oleellisen tärkeää informaatiota. Valmennus nähdään laajempana kuin yksittäinen hypnoosi-istunto. Tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastellaan prosessina, johon usein sisältyy myös hankalia vaiheita, esteitä tai ympäristön vastustusta. Näiden esteiden voittamiseen tarvitaan omanlaisiaan työkaluja.
Vanhaan hypnoosikäsitykseen sisältyi paljon maagista ajattelua. Hypnologi on nähty taikurina, joka saa asiakkaan toimimaan tavalla, jota tämä ei voi itse kontrolloida. Jotkut asiakkaat ovat toivoneetkin taianomaista helppoa ratkaisua, mutta samalla tällainen ajatus tuottaa myös pelkoa ja ennakkoluuloja siitä, että se on jotain itselle tuntematonta ja vaarallista. Hypnoositila ei sinänsä ole vaarallinen, vaan yleensä miellyttävä ja voimaannuttava olotila, jossa ihmiset käväisevät päivittäin, erityisesti vaipuessaan uneen tai heräillessään vähitellen aamuisin, nauttiessaan taide- tai aistielämyksistä, mietiskellessään kauniissa maisemassa tai antautuessaan rakkaussuhteeseen. Nuo tilanteet voivat jäädä mieleen ikimuistoisina elämyksinä tai huippuhetkinä. Valmennus- tai terapiaprosessissa pyritään hyödyntämään sen kaltaisia tiloja, jotta asiakas voi avata tunteitaan ja arvojaan koskettavaa sisäistä viisauttaan, tavoittaa kokonaisvaltaista ajattelua ja löytää luovia ratkaisumalleja. Hypnoosi- tai mentaalivalmentaja auttaa asiakasta siinä, mihin tämä itse haluaa pyrkiä, kulkee rinnalla, kannustaa ja sparraa, auttaa näkemään mahdollisuuksia. Valmennettava on itse aktiivisessa roolissa, hän oppii itse käyttämään kyseisiä menetelmiä, voi vähitellen nähdä itse itsensä sisäisenä valmentajana ja kokee ottavansa itse vastuun omasta elämästään, unelmistaan, tunteistaan ja valinnoistaan. Samalla hypnoosin tila-käsite laajenee käsittämään koko vuorovaikutusprosessin, jossa suggestioita kehitetään, kokeillaan ja parannetaan yhteistyössä.
Rentoutuksen ja hypnoosin tekniikat on helppo oppia lyhyelläkin kurssilla, mutta taitojen soveltaminen onnistuneessa valmennus- tai terapiaprosessissa edellyttää jatkuvaa opiskelua ja syventämistä. Opiskelijoiden halutaan syventyvän myös hankaliin tilanteisiin ja mahdollisten riskien hallintaan. Osa opiskelijoista toimii terveydenhuollossa ja käyttää hypnoositaitoja terapiaprosesseissa, osa taas erilaisilla muilla elämänaloilla, työelämässä, elintapojen muutoksissa tai vaikkapa teatteritaiteessa. Siksi koulutusta ei haluta rajata vain tietyille ammattiryhmille, mutta koulutuksessa annetaan eväitä siihen, milloin on syytä ohjata asiakas terveydenhuollon piiriin turvallisesti.
Koulutus sisältää kolme puolivuotisjaksoa, jotka muodostavat omat kokonaisuudet, mutta täydentävät toisiaan. Suoritettuaan kolme koulutusjaksoa opiskelijoilla on myös mahdollisuus saada sertifiointi näyttötutkinnon kautta. Silloin hän saa todistuksen, jossa lukee Sertifioitu Mentaalivalmentaja SHL.
palaa sivulle: koulutusta
Suomen Hypnoosiliiton hyväksymä pitkä koulutus koostuu kolmesta puolivuotisjaksosta. Lisäksi jäsenille tarjotaan syys- ja kevätkoulutuspäivät. Hypnoosi- ja suggestiotyöskentelyyn liittyvät taustaoletukset ovat monipuolistuneet ja käyttömahdollisuudet laajentuneet. Kaikki ihmiset eivät ole yhtä suggestioherkkiä, mutta kaikki voivat silti hyötyä hengitys- ja rentoutustekniikoiden, meditatiivisten elementtien, keskittymisen ja mielikuvittelun voimasta ja saada kosketuksen siihen, että meillä on alitajunnassa paljon käyttämättömiä voimavaroja. Enää ei ajatella, että hypnoosi tehdään kaikille samalla kaavalla, vaan valmennus- tai terapiaprosessissa etsitään yksilöllisiä tavoitteita ja myös yksilöllisiä reittejä päästä näihin tavoitteisiin. Se tapahtuu lisäämällä yksilön vahvuuksien voimaa ja vähentämällä esteiden tai haittojen vaikutusta, etsimällä luovia ratkaisuja ja oppimalla myös virheistä. ”Epäonnistumiset” tulevat uudella lailla kiinnostaviksi ja niistä voidaan iloita, koska niiden analysoiminen tuottaa usein oleellisen tärkeää informaatiota. Valmennus nähdään laajempana kuin yksittäinen hypnoosi-istunto. Tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastellaan prosessina, johon usein sisältyy myös hankalia vaiheita, esteitä tai ympäristön vastustusta. Näiden esteiden voittamiseen tarvitaan omanlaisiaan työkaluja.
Vanhaan hypnoosikäsitykseen sisältyi paljon maagista ajattelua. Hypnologi on nähty taikurina, joka saa asiakkaan toimimaan tavalla, jota tämä ei voi itse kontrolloida. Jotkut asiakkaat ovat toivoneetkin taianomaista helppoa ratkaisua, mutta samalla tällainen ajatus tuottaa myös pelkoa ja ennakkoluuloja siitä, että se on jotain itselle tuntematonta ja vaarallista. Hypnoositila ei sinänsä ole vaarallinen, vaan yleensä miellyttävä ja voimaannuttava olotila, jossa ihmiset käväisevät päivittäin, erityisesti vaipuessaan uneen tai heräillessään vähitellen aamuisin, nauttiessaan taide- tai aistielämyksistä, mietiskellessään kauniissa maisemassa tai antautuessaan rakkaussuhteeseen. Nuo tilanteet voivat jäädä mieleen ikimuistoisina elämyksinä tai huippuhetkinä. Valmennus- tai terapiaprosessissa pyritään hyödyntämään sen kaltaisia tiloja, jotta asiakas voi avata tunteitaan ja arvojaan koskettavaa sisäistä viisauttaan, tavoittaa kokonaisvaltaista ajattelua ja löytää luovia ratkaisumalleja. Hypnoosi- tai mentaalivalmentaja auttaa asiakasta siinä, mihin tämä itse haluaa pyrkiä, kulkee rinnalla, kannustaa ja sparraa, auttaa näkemään mahdollisuuksia. Valmennettava on itse aktiivisessa roolissa, hän oppii itse käyttämään kyseisiä menetelmiä, voi vähitellen nähdä itse itsensä sisäisenä valmentajana ja kokee ottavansa itse vastuun omasta elämästään, unelmistaan, tunteistaan ja valinnoistaan. Samalla hypnoosin tila-käsite laajenee käsittämään koko vuorovaikutusprosessin, jossa suggestioita kehitetään, kokeillaan ja parannetaan yhteistyössä.
Rentoutuksen ja hypnoosin tekniikat on helppo oppia lyhyelläkin kurssilla, mutta taitojen soveltaminen onnistuneessa valmennus- tai terapiaprosessissa edellyttää jatkuvaa opiskelua ja syventämistä. Opiskelijoiden halutaan syventyvän myös hankaliin tilanteisiin ja mahdollisten riskien hallintaan. Osa opiskelijoista toimii terveydenhuollossa ja käyttää hypnoositaitoja terapiaprosesseissa, osa taas erilaisilla muilla elämänaloilla, työelämässä, elintapojen muutoksissa tai vaikkapa teatteritaiteessa. Siksi koulutusta ei haluta rajata vain tietyille ammattiryhmille, mutta koulutuksessa annetaan eväitä siihen, milloin on syytä ohjata asiakas terveydenhuollon piiriin turvallisesti.
Koulutus sisältää kolme puolivuotisjaksoa, jotka muodostavat omat kokonaisuudet, mutta täydentävät toisiaan. Suoritettuaan kolme koulutusjaksoa opiskelijoilla on myös mahdollisuus saada sertifiointi näyttötutkinnon kautta. Silloin hän saa todistuksen, jossa lukee Sertifioitu Mentaalivalmentaja SHL.
palaa sivulle: koulutusta